לפי נתוני הלמ”ס, בקרב גילאי 18-64 כ־5% הם טבעונים, אולם בעמותת Vegan Friendly מאמינים כי במהלך השנים הקרובות עוד ישתנו הרגלי התזונה של מאות אלפי ישראלים

רינה רפאל 09:0604.04.18

בשיתוף מערכת זירת הבריאות

עד כמה קרובה ישראל להפוך למדינה טבעונית? תלוי את מי שואלים. בקרב עמותתVegan Friendly, בכל אופן, בטוחים שמדובר בחזון בהחלט בר מימוש. “צריך להבין: ישראל היא מעצמה טבעונית”, מדגיש עמרי פז, מייסד העמותה, “בשנים האחרונות הוכתרה תל אביב פעמיים לבירה הטבעונית של העולם על ידי גוף התקשורת הבריטי האינדיפנדט”.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס), 5.2% מהאנשים בגילאי 18-64 מגדירים עצמם כטבעונים, ומדובר על כמות נכבדה של כ־236,700 ישראלים. “על פי סקר שערכה העמותה שלנו במשך כחצי שנה בקרב כעשרת אלפים נסקרים ברחבי הארץ”, מציין פז, “גילינו ש־5% הם צמחונים, 5% הם טבעונים ו־90% הם אוכלי כל. כאשר העמותה החלה את עבודתה בשנת 2012 אחוז הטבעונים עמד על 1% מכלל האוכלוסייה, ובישראל היתה מסעדה טבעונית אחת בלבד. כיום, פועלות מאות מסעדות טבעוניות וברבות מן המסעדות ובתי הקפה ניתן למצוא מגוון מנות טבעוניות”.קראו עוד בזירת הבריאות:

באחרונה נערך בתל אביב הקונגרס הטבעוני החמישי, בהשתתפות כ־1,500 איש (“זה היה הכנס הטבעוני השני בגודלו בעולם”, מתגאה פז), וכעת נערכת העמותה להסתער על האתגר הבא: הכפלת מספר הטבעונים בישראל בחמש השנים הקרובות והפיכתם למה שמכנה פז “מסה קריטית”.

“מחקרים מראים שאם קבוצת אנשים מחזיקה בדעה מוצקה ומפיצה אותה ברבים, דעה זו עשויה להפוך לדעת הרוב, בתנאי שהקבוצה מגיעה למסה קריטית, כלומר, שלפחות 10% מכלל האוכלוסייה מאמינה בה”, מרחיב פז.

הצעדים שמתכננת העמותה בכדי לעמוד במטרה שאפתנית זו, כוללים בין השאר השקת קמפיינים. “אנו מתכננים קמפיינים ממוקדים על בסיס חודשי”, אומר פז, “היעד של כל קמפיין הוא להשפיע על כ־5,000 אנשים לפחות ולהגיע לכמות של כ־60 אלף איש בשנה. בדרך הזו אנחנו מאמינים שבמהלך שבע השנים הבאות נוכל להוסיף עוד 400 אלף טבעונים בישראל”.

עמרי פז

עמרי פז

טבעונות כמיינסטרים

עם כל הכבוד לתחזיות לעתיד, מבקש חן כהן, מרצה, יועץ ופעיל חברתי המשמש מנהל פרויקטים בעמותת שני ללא בשר (Meatless Monday), להרחיב באשר לנעשה כיום בשטח: “שנת 2017 הייתה השנה שבה הטבעונות נכנסה למעמקי המיינסטרים בעולם המערבי, ואת זה ראינו בהצטרפות החברות הגדולות לרכבת הדוהרת של המגמה הטבעונית. כך למשל השיקה האגן דאז ליין גלידות מבוססות חלב צמחי, טבעוניות לגמרי. היא עשתה זאת לאחר שבשנה שעברה בן אנד ג’ריז השיקה ליין טבעוני משלה, והשנה היא אף הכפילה את מספר המוצרים בליין הזה. אגב, לאחר ההצלחה של הפיצה הטבעונית של דומינו’ס פיצה בישראל, הושקה הפיצה הטבעונית בסניפי הרשת באוסטרליה. גם פיצה האט השיקה פיצה עם גבינה טבעונית ביותר מ־260 מסניפיה בבריטניה. אפילו מקדונלד’ס, הכניסה השנה בורגר טבעוני לתפריט, והוא זמין כרגע בפינלנד ובשבדיה”.

עוד מוסיף כהן: “שוק המזון העולמי חייב מהפכה ושינוי יסודי. עוד בשנת 2006 ארגון המזון והחקלאות של האו”ם קבע בדו”ח המפורסם ‘צילו הארוך של משק החי’, שתעשיית הבשר היא אחד מהבעיות הסביבתיות הגדולות ביותר העומדות בפני האנושות היום. בשנת 2050 צפויים לחיות בעולם סביב 10 מיליארד בני אדם, שרבים מהם ירצו לאכול יותר בשר, אולם כדור הארץ לא יוכל להכיל את כל שטחי המזון הדרושים לגידול בעלי חיים לבשר. יותר ויותר חברות כבר מבינות שעלינו להשתנות, או לכל הפחות לשנות את האוכל שלנו ואת שיטת הייצור שלו. במחקרים ראשוניים נראה כי ייצור בשר נקי – “בשר מתורבת” (בשר המיוצר בשיטה חדשנית בתנאי מעבדה וללא שחיטה או פגיעה בבעלי חיים), יהיה עדיף בהרבה וידרוש הרבה פחות משאבים כמו אנרגיה, מים, קרקעות, מה גם שהוא יזהם הרבה פחות את הסביבה”, הוא מבהיר.

עתיד הבשר הוא טבעוני

אין ספק שבשר נקי או בשר מהצומח (בשר השואף להיות זהה בטעמו לבשר בעלי החיים, אולם מבוסס על מרכיבים צמחיים בלבד) – זכה השנה לתשומת לב נרחבת. החל מחברות בשר בכירות ועד למשקיעים אמידים, שביקשו להיות חלק מהתעשייה האלטרנטיבית.

“ממפיס מיטס, שלפני שנתיים כבר הציגה אב טיפוס לקציצות בשר, הציגה השנה שני פיתוחים נוספים, האחד לבשר עוף מתורבת והשני לכבד אווז מתורבת”, מפרט כהן, “ממפיס מיטס נבחרה כהשקעה כדאית לא רק בעיני ביל גייטס וסר ריצ’רד ברגסון, אלא גם בעיני טייסון פודס – מי שנחשבת ליצרנית הבשר הגדולה בעולם. מה שמשותף לשלושתם, הוא לא רק השקעתם באותה חברה לפיתוח בשר מתורבת, אלא גם ההצהרות הדומות שלהם באמצעי התקשורת. ביל גייטס אמר למשל שלדעתו עתיד הבשר הוא בכלל טבעוני, ברנסון ציין כי בעוד פרק זמן של 30 שנה לא נהרוג בעלי חיים בשביל הבשר שלהם, ואילו המנכ”ל של טייסון פודס סבור שעתיד המזון כנראה יהיה ללא בשר”.

למגמות החדשות, מפרט כהן, יש גם זווית כלכלית, כשקרנות הון סיכון בוחרות יותר ויותר להשקיע בחברות בשר מתורבת: “דוגמה מקומית בולטת היא SuperMeat – סטארט-אפ ישראלי המפתח בשר עוף מתורבת, שזכה להשקעה של 3.2 מיליון דולר משני קרנות הון: New Crop Capital Stray Dog Fund. בהקשר הזה, חברה מעניינת נוספת ששווה להזכיר היא חברת Perfect Day, אשר מתקדמת בפיתוח של חלב פרה מבלי להזריע פרות ומבלי להוליד עגל ולהפריד בינו לבין אמו. רק לאחרונה זכתה חברה זו להשקעה של כמעט 25 מיליון דולר”.

כאשר מביאים בחשבון גם את המלצת ארגון הבריאות העולמי להפחית בצריכת בשר מן החי, יחד עם המלצת ארגון התזונאים האמריקני, שקבע כי “תזונה צמחונית וטבעונית, מגוונת ומאוזנת, היא בריאה, מספקת את כל הרכיבים התזונתיים, מתאימה לכל שלב בחיים כולל היריון, ינקות, נוער, בגרות וזקנה. תזונה זו אף יכולה למנוע מחלות כגון סוכרת, לחץ דם גבוה, סוגים מסוימים של סרטן וגם השמנה” – ניתן להבין מהיכן מגיע השינוי בהרגלי התזונה בקרב אנשים רבים ברחבי העולם ומדוע חברות המזון העולמיות בחרו לשנות קונספט. השאלה שעכשיו עומדת על הפרק היא איך ועד כמה נראה את תוצרי השינוי במהלך השנים הקרובות.

אולי יעניין אתכם גם: מתכונים טבעוניים לספורטאים | מקורות חלבון לטבעונים

כתיבת תגובה